Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 3-4 – Záměna

WS BNRT ChKL XNEKM ANXSYM?

Řešení

Jakou záměnu bychom mohli provést, abychom vyluštili tuto šifru? Vodítko nám poskytne neobvykle napsané písmenko Ch, které naznačuje, že budeme potřebovat něco, nejspíše nějaké kódování, kde vystupuje jako jedno písmenko. A když nepůjdeme daleko, tak právě Morseova abeceda tuto pomínku splňuje. A dovoluje provádět snadné záměny čárek za tečky:

W .--   -..     D
S ...   ---     O

B -...  .---    J
N -.    .-      A
R .-.   -.-     K
T -     .       E

CH ---- ....    H
K -.-   .-.     R
L .-..  -.--    Y

X -..-  .--.    P
N -.    .-      A
E .     -       T    
K -.-   .-.     R
M --    ..      I

A .-    -.      N
N  -.    .-     A
X  -..-  .--.   P
S ...   ---     O
Y -.--  .-..    L
M --    ..      I

Skutečný kůň Napoli byl hnědák a před druhou světovou válkou se účastnil závodů v pražské Chuchli. Jeho jezdec Esch s ním vyhrál Československé deby. Kůň pak přešel jako plemeník do Pardubic a mezi jeho potomky bylo několik vynikajících koní úspěšných na pardubických dostizích.

Napoli se v pozměněné podobě (jako bělouš) dostal do hry Dostihy a sázky. Tato hra byla v osmdesátých letech obrovským šlágrem a nechyběla snad v žádné domácnosti. Napoli byl nejdražší kůň ve hře a kdo ho získal, většinou i vyhrál celou hru.