Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 1-2 – Evoluce

Evoluce dokáže být nevyzpytatelná. Nejenže se z tupce nejprve vyvinul kupec, ale dalšími mutacemi vznikaly zajímavé věci a dokonce i živí tvorové. Zadejte je všechny tři seřazené podle abecedy.

Řešení

Evoluce je obvykle pozvolná. Z rodičů na potomka přechází většina vlastností a nejinak tomu je i v naší šifře. Z prvních dvou slov jste mohli odhadnout, že v každé generaci se změní právě jedno písmenko. Ale pokaždé tak, aby nové slovo stále dávalo smysl. Podobně tomu je i v přírodě, mutace DNA jsou nahodilé, ale přežijí jen životaschopní jedinci.

A tak se nám nejprve z tupce vyvinul kupec, což je jistě úspěšnější druh :-) Ale jak může evoluce pokračovat dál? Slovo „kopec“ vás asi brzy napadne. Možná si i budete myslet, že se mění postupně nejprve první, pak druhé atd. písmenko, což by vás mělo brzy posunout ke slovu „konec“ a kance z něj uděláte už velice snadno a zároveň se utvrdíte ve způsobu, jak šifru řešit, protože si potvrdíte, že modře označené uzly v našem stromu představují zvířátka.

Odbočka doleva bude trochu složitější, psí „kotec“ je trochu méně časté slovo, ale už víte, jak na to. Jen připomeneme, že jde vždy o obecná podstatná jména v prvním pádu jednotného čísla, která se používají v současné češtině. Proto jsme nekreslili neznámé slovo „korec“ ani nepřipouštíme použití slova „kotek“. Stejně tak by šel ze slova „botel“ rozvíjet „betel“, ale zde jsme strom opět úmyslně zařízli.

Nakonec se dopracujete ke všem třem živým tvorům, tedy řešením jsou kanec kozel motýl.