Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 5-1 – Trable prof. Kádinky

Pan profesor Kádinka:
„Tak si, vážení, představte, že na seminář se mi sešli studenti snad ze všech ročníků a u většiny vůbec netuším, proč si vybrali právě tenhle předmět.“
Třídní 2.A:
„Koukala jsem, že tam máš z mé třídy Procházku. Doporučuju posadit co nejdál od katedry, klidně do sedmé lavice. Ani to není dostatečná záruka, že ti jeho zásluhou něco nevybuchne.“
Třídní 4.A:
„Ode mě tam máš Dvořákovou, ta chodila už vloni, do první lavice se nepohrne, ve druhé si udrží přehled i aktivitu. Ale pozor na Kučeru ze septimy A, zkontroluj si, že sedí aspoň v 5. lavici. Dokáže vydávat takové pazvuky, že rozhodí celou třídu a hodina je v tahu.“
Prof. Kádinka:
„Dámy, vy mě děsíte dřív, než jsem prvně vstoupil do třídy…“
Další profesor:
„Ukaž, kdo se ti tam ještě přihlásil. Horáková ze sexty A, ta je bez problémů, jen mě překvapuje, že je sama, obvykle chodí v dvojicích. Sedne si k té Dvořákové a budou v pohodě.“
Prof. Kádinka:
„A co ti dva prváci? Oba z áčka, ale co ti mohou vědět o vědě?“
Třídní 1.A:
„Aha, Svoboda a Černý. Hlavně je nenech sedět spolu, jednoho dej do třetí lavice a druhého na opačný konec třídy do druhé lavice. Jinak pusu nezavřou a tebe nepustí ke slovu.“
Třídní 5.B:
„A zlatý hřeb je můj Novotný. Na žádném semináři nevydržel víc jak půl roku. Nečekám, že u tebe to bude jinak, i když ho posadíš do kouta do šesté lavice.“
Prof. Kádinka:
„Tak to vám všem fakt děkuju…“

Řešení

Pan profesor Kádinka:
„Tak si, vážení, představte, že na seminář se mi sešli studenti snad ze všech ročníků a u většiny vůbec netuším, proč si vybrali právě tenhle předmět.“
Třídní 2.A:
„Koukala jsem, že tam máš z mé třídy Procházku. Doporučuju posadit co nejdál od katedry, klidně do sedmé lavice. Ani to není dostatečná záruka, že ti jeho zásluhou něco nevybuchne.“
Třídní 4.A:
„Ode mě tam máš Dvořákovou, ta chodila už vloni, do první lavice se nepohrne, ve druhé si udrží přehled i aktivitu. Ale pozor na Kučeru ze septimy A, zkontroluj si, že sedí aspoň v 5. lavici. Dokáže vydávat takové pazvuky, že rozhodí celou třídu a hodina je v tahu.“
Prof. Kádinka:
„Dámy, vy mě děsíte dřív, než jsem prvně vstoupil do třídy…“
Další profesor:
„Ukaž, kdo se ti tam ještě přihlásil. Horáková ze sexty A, ta je bez problémů, jen mě překvapuje, že je sama, obvykle chodí v dvojicích. Sedne si k té Dvořákové a budou v pohodě.“
Prof. Kádinka:
„A co ti dva prváci? Oba z áčka, ale co ti mohou vědět o vědě?“
Třídní 1.A:
„Aha, Svoboda a Černý. Hlavně je nenech sedět spolu, jednoho dej do třetí lavice a druhého na opačný konec třídy do druhé lavice. Jinak pusu nezavřou a tebe nepustí ke slovu.“
Třídní 5.B:
„A zlatý hřeb je můj Novotný. Na žádném semináři nevydržel víc jak půl roku. Nečekám, že u tebe to bude jinak, i když ho posadíš do kouta do šesté lavice.“
Prof. Kádinka:
„Tak to vám všem fakt děkuju…“

Profesor Kádinka, jméno přímo napovídá, že by šifra mohla mít cosi společného s chemií. Zároveň se v textu vyskytují nejrůznější žáci, přičemž u každého lze jednoznačně určit ročník i lavici, do které má být usazen.

  • 2.A, 7. lavice (Procházka)
  • 4.A, 2. lavice (Dvořáková)
  • 7.A, 5. lavice (Kučera)
  • 6.A, 2. lavice (Horáková - ke Dvořákové ve 2. lavici)
  • 1.A, 3. lavice (Svoboda)
  • 1.A, 2. lavice (Černý)
  • 5.B, 6. lavice (Novotný)

Taková tabulka, to by mohly být nějaké souřadnice. Souřadnice v chemii? Co třeba periodická tabulka prvků? Na ní přinejmenším pěkně pasují jména tříd.

Vypsali-li jste si prvky odpovídající lavici, kam byl žák usazen, pak vám muselo vyjít Ra C I O Na Li Ta. Řešením je tedy racionalita.