Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 4-5 – Šimpanz učenlivý

Neotevírejte šifru ve více oknech/záložkách v rámci jednoho prohlížeče! Ctrl + kolečko šifru ve většině prohlížečů zmenší/zvětší, klávesa F5 restartuje.

Šimpanz:

Řešení

Po ploše jsou rozházené různé papírky s hesly šifer a vaším úkolem je je přečíst – především ten s heslem pro šifru 4-5. Toho dosáhnete přenesením papírku na počáteční pole (brýle napovídají snad dost). Na pole s papírkem nesmíte vstoupit s jiným papírkem. Modré botičky dvakrát zrychlují pohyb. To by bylo k fungování a cíli hry.

Ale jak ho dosáhnout? Zpočátku to vypadá, že šimpanz dělá, co ho napadne, ať už mu dáte jakýkoli příkaz. Ale to se dá změnit. Je přirozené, že se nic zvláštního nestane, protože šimpanz přece neumí česky. Asi jako malé štěně, u kterého byste se divili, že nereaguje na „Aport!“ ani „Sedni!“. Stejně jako štěně se ale i šimpanz učí. A dokonce jednodušeji, šimpanz učenlivý je totiž opravdu učenlivý!

Klíč je v řádce banánů nad hracím polem. Šimpanz banány miluje, a proto mu slouží jako ideální motivace k učení. Když dám šimpanzi příkaz, on něco udělá (náhodně) a pak dostane banán, pochopí to tak, že to bylo správně a že by příště opět mohl dostat banán, když tohle udělá. Přiřadí si příkaz k akci a od té doby na něj už bude vždy reagovat stejně, správně. V naší hře už není nutné mu jako štěněti znovu dávat odměnu za splnění stejného příkazu.

Jak tedy postupovat při řešení? Hlavní je naučit šimpanze potřebné příkazy (chůze ve čtyřech směrech a pokládání/braní předmětů). Na jednoduchý a rychlý postup se můžete podívat níže; systém nerozlišuje velká a malá písmena ani diakritiku a nezáleží na slovu, příkazu. Šimpanz stejně dobře pochopí příkaz „Artaxerxés“ jako „2“.

  • Do řádku napíšu čalamáda (příklad). Šimpanz jde (dejme tomu) nahoru. Dám mu banán a na papírek si napíšu, že čalamáda = nahoru. To stejné si v tuto chvíli pamatuje i on.
  • Napíšu 123. Šimpanz jde dolů. Dám mu banán a napíšu si, že 123 = dolů.
  • Napíšu POSPÍCHEJ. Šimpanz jde nahoru, pro nahoru už ale mám čalamádu, další příkaz pro totéž nepotřebuju. Znovu odkliknu POSPÍCHEJ. Šimpanz jde doprava. Dám mu banán a napíšu si k sobě, že POSPÍCHEJ = doprava.
  • Napíšu dóleva. Šimpanz jde doprava, to je mi k ničemu. Opět odkliknu dóleva. Šimpanz jde doleva, dám mu banán a zaznamenám si k sobě další příkaz.
  • Právě stojím pod jedním papírkem, takže zadám calamada (=čalamáda) a dostanu se na papírek. Zadám seber. Šimpanz jde doprava. Pomocí již naučených příkazů nebo opakovaným zadáváním seber – tedy náhodným pohybem ho stále znovu vedu na nějaký papírek a snažím se ho naučit seber. (Mému šimpanzovi se zrovna nechtělo a já – pravděpodobnosti se nedá věřit – potřebovala přes 15 pokusů!)
  • Podobně přiřadím i nejnenejdelší jako polož.

A nyní pomocí „čalamáda“, „123“, „POSPÍCHEJ“, „dóleva“, „seber“ a „nejnenejdelší“ přesunu kartičku, která mi brání v přístupu k 4-5, nasadím si botky, abych byla rychlejší, dojdu ke kýženému papírku a zpět na start a přečtu si heslo.