Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 5-4 – Displej Zobrazí Heslo

Řešení

První zajímavá věc, které si můžete všimnout, je čitelné počáteční písmeno na začátku každého řádku. Samozřejmě v dnešní době tyto displeje už nejsou tak obvyklé a některá písmenka jako D a B se mezi ostatními tvary ztrácí. Ale když si všimnete názvu šifry, vkrade se do mysli podezření, že první tři řádky doslova opisují název – „Displej Zobrazí Heslo“. Tak jak na to heslo přijít?

K tomu vám pomůže interaktivní pomůcka. Dole pod zadáním máte displej, který si můžete sami rozsvěcet a zhasínat. Zkusme pro začátek na něm rozsvítit první písmenko podle zadání. Naklikáme D a budeme přemýšlet, jak se od něj dostat k I za pomocí patvaru, který po D následuje. Patvar jsou obě svislé čárky po pravé straně displeje. Ale počkat, když na našem interaktivním displeji klikneme na obě pravé čárky a zhasneme je na původním písmenku D, máme nyní před sebou hledané I. Zkusíme stejný postup se třetím tvarem a najednou máme S.

Tak hurá na poslední řádek skrývající heslo. Na animaci vlevo vidíme, jak se od prvního znaku B dostaneme ke druhému znaku E a pokračujeme dále, až se vyloupne celé heslo Belzebub. Tahle operace, kdy „přepneme“ segmenty podle druhého obrázku se v matematice nazývá výhradní logický součet (XOR) a v kryptografii je užitečnou pomůckou.

Zajímavou vlastností je to, že pokud stejnou operaci provedeme dvakrát po sobě, účinek se vyruší a vrátíme se ke stejnému výsledku. Dobře to je vidět na konci samotného hesla – máme písmenko B, aplikujeme předposlední symbol a dostaneme U. Potom aplikujeme stejný symbol a tím se vrátíme zase k B.