Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 2-5 – Partička

Tomík:
Čau, dáme partičku?
Milan:
Tak jo, ale nemám moc času – tak jen na menší pole. Co máš?
Tomík:
Dvě jedničky a pět dvojek, co ty?
Milan:
Já pět jedniček, dvě dvojky a jednu čtyřku – ta vydrží!
Tomík:
Chachá, to je jak Sněhurka a sedm trpaslíků. To jsem na tebe zvědav, začni!
Milan:
Já ti dám trpaslíky! Uvidíme, co budeš říkat za chvíli. Pálím do pravého horního rohu.
Tomík:
Myslíš i5? Tam nic, samá voda! A copak tam máš ty?
Milan:
Zásah, potopena :-( To ti vrátím, dáme turbo?
Tomík:
Klidně – ty máš teď o jednu míň, tak se snaž.
Milan:
To se uvidí, kdo bude mít za chvíli míň. Tak pálím sedmi: c4, c1, e4, f1, g3, h2, i2.
Tomík:
Zásah na h2, zásah a potopena na e4. Takže taky sedmi: b4, c2, d5, f1, f3, h2, h4.
Milan:
Zásah na c2 a h2, zásah a potopena na b4 a h4. Ještě mi zbývá pět, tak se kryj: b2, b4, c3, e2, h4.
Tomík:
Ty máš ale drzé trpaslíky! Všude zasáhli, na c3 i potopena. Tady máš zpátky odpověď od mých šesti: c3, d2, e4, f5, g2, h1.
Milan:
Zásah potopena na e4 a h1. Nepřijdeš si agresivní?
Tomík:
Haha, vždyť jsem to říkal. Trpaslík je dobrý plavec, ale nevydrží! :-)
Milan:
Já ti dám trpaslíky. Ještě mi zbývají tři, střílím na b1, e1 a h1. No, co ty na to?
Tomík:
Zásah potopena na b1 a e1. Tak je to tři na tři, co? Tak b2, c1 a e2.
Milan:
Zásah všude, nepotopeno nic. Co ty na b5, g2, h5?
Tomík:
Ti tví zatracení trpaslíci! Zásah potopena na b5 a g2. Ale mám ještě jednu, tak se těš, polechtáme tu tvou Sněhurku: b1.
Milan:
Dobře, potopena. Ale moc se neraduj, mně ty dvě střely bohatě stačí: g4, i4. Zásah, potopena, game over – což?
Tomík:
Grrrr! Nemám rád trpaslíky! Potopena na i4, končím. Kde jsi je měl ukrytý?
Milan:
Tak tu dvojku na e2 jsi měl načatou, vedla dolů. A pak byl jeden zašitý na i3.
Tomík:
Do Prčic! Taky mi to mohlo dojít, když na to koukám.
Milan:
Neboj, dáme příští přestávku odvetu? Zkusím zase něco nového, ať se ti trpaslíci neokoukaj :-)

Řešení

Tomík s Milanem hrají lodě a jejich záznam partie vypadá na konci přestávky takto:

Heslo ovšem není kódováno rozestavěním potopených lodí, ale právě naopak okolní vodou. Pro lepší čitelnost je dobré si každé hrací pole silně orámovat a také rozdělit na tři menší políčka 3 × 5 bodů. Potom už snadno přečteme heslo kašpar.