Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 4-2 – Podivné piškvorky

4oxo5xoo4xo5xo5xo4xo
4oxox5ox7ox3ox5ox3ox
4oxo4x3o3x4ox3o4xoox3ox
x3oxox9ox3ox3ox5ox3ox
o3xoo5xo4x4ox3o5xo4xo

Řešení

Šifra představuje jednoduchý kompresní algoritmus, jemuž podobné se kdysi používaly v počítačích. Dnes se ale používají mnohem složitější a účinější. Jakmile se v původním zadání opakuje stejný znak více než dvakrát, je nahrazen číslem symbolizujícím počet opakování a za ním znak, který se má opakovat. Dekomprese a vyluštění šifry probíhá opačným způsobem, tedy např. místo 3x napíšeme xxx. Tím se řádky roztahnou do původní délky a vytvoří grafickou podobu písmenek řešení Ještěd.

....x.xxxxx..xxxx.xxxxx.xxxxx.xxxx.
....x.x.....x.......x...x.....x...x
....x.xxxx...xxx....x...xxxx..x...x
x...x.x.........x...x...x.....x...x
.xxx..xxxxx.xxxx....x...xxxxx.xxxx.