R' D' R2 D2 R' b r f l
z y D' B2 l B' r D2 B' L B L'
f L' R F U' F U F' z'
F' r F L' l D r D' L
x' y' l u r L D2 L' b D2 f D R' D R
z y' L U2 R
z y2 D B' R B u B2 d B2 R B'
Nejdůležitější část šifry jsou podivná písmenka dole, ale i když se určitě dá přijít resp. vyhledat, co znamenají, s lehce mlhavým povídáním plným nápověď to bude určitě zábavnější výzva. Takže jaké vlastnosti má ten záhadný šifrovací stroječek, o kterém se vypráví? Je to kostka (kocka maďarsky), je z plastu a barevná. Skládá se z krychliček 3 × 3 × 3 až na tu jednu uprostřed, místo které je kříž. Níže v rozhovoru se dozvíte, že se s ní dá otáčet.
Poznali jste Rubikovu kostku? Vždyť ji lze zahlédnout i na tričkách, sešitech a vůbec je to symbol doby. Ale i kdybyste doposud žili na Marsu a neznali ji, stačí do Googlu hodit „maďarská kostka“ a výsledek se dostaví co by dup. A to je dobrý nápad, i když ji znáte, protože brzy narazíte na cube manii, která popisuje značení tahů.
Značení tahů však na cube manii není standardní, ve světě se tahy prostřední vrstvou značejí písmenky M, E, S a malá písmenka většinou označují tahy dvěma vrstvami zároveň zde znašené přídomkem w. Protože však předpokládáme, že spíš narazíte na cubemanii než na oficiální značení, ponechali jsme v šifře tento způsob a náležitě na to upozornili v zadání. Nakonec to má ještě jednu výhodu, že se tato značení snadněji pamatují.
Začneme se složenou kostkou a po provedení první řady tahů si na vrchu všimneme něčeho, co připomíná písmenko D. Každopádně vrchní strana má na sobě jen dvě barvy a ostatní jsou rozházené. Pokračujeme dalšími řadami od předchozího stavu (v šifře není žádá instrukce pro reset) a na konci každé řady dostaneme další psímenka, která dají dohromady heslo duhovka, pokaždé jinou barvou. Proto také x, y, z značí nutné otočení celé kostky.
Za pomoc s přípravou této šifry děkujeme Jaroslavu Flejberkovi, který přispěl radou a kontakty a Michalu Málkovi, speedcuberovi, který dokáže orgovský postup na 24 tahů zkrátit na pouhé tři…