Technoplaneta – šifrovací hra pro děti

Řešení pro Úkol 4-3 – Orienťák

Řešení

Zahráli jsme si takový malý orienťák na papíře. Máme body s čísly a u každého napsaný směr, jakoby azimut, pod kterým bychom měli jít, abychom se dostali do dalšího bodu. To, co bychom v terénu dělali s buzolou (a mimochodem jsou šifrovačky, kde se bez buzoly opravdu neobejdete), můžeme na papíře provést s úhloměrem. Směrem kolmo nahoru určíme sever, tedy 0 stupňů, a od 0 po směru hodinových ručiček měříme úhel, tedy azimut.

Například od E půjdeme pod úhlem 55 stupňů, to je šikmo nahoru doprava (podobně šikmo jako 45°), a dojdeme k Č. Tímto postupem nám vyjde:

        HLAVEČNÍK52STUPŇŮ

Aha, to zní skoro jako další azimutové zadání... jenže nám ještě něco chybí.

Proč jsou ta písmena na papíře tak divně naskládaná a k čemu by nám mohlo pomoct to černobílé měřítko (kromě toho, že podle něho můžeme i nepřesném okraji stránky určit vodorovný směr - 90°)? Nevypadá to náhodou, že mezi Í a K je právě jedna jednotka?

Když změříme délky mezi body v pořadí podle zprávy, čteme:

        hledejdalsipostu

A teď už přichází čas použít azimut na opravdové mapě. V obci Hlavečník je pošta; když od ní půjdeme pod azimutem 52°, bude první další pošta ležet v obci Kratonohy.

Úplný přehled celé cesty je zde:

h	45      h (8  cm mezi h-l) 
l	297     l (12 cm mezi l-a) 
a	43      e (5  cm mezi a-v) 
v	169     d ...
e	320     e 
č	62      j 
n	216     d 
í	138     a (1  cm mezi í-k) 
k	354     l 
5	202     s 
2	52      i 
s	319     p 
t	232     o 
u	205     s 
p	135     t 
ň	55      u
ů